Saturday, April 14, 2012

Disastrous confinement period..

I always thought i will be 'skema' in terms of confinement..i read a lot..and i knew kalau kita berpantang elok-elok, kesannya baik di hari tua kelak..BUT..things happened..HAHA..yes, i know some of you mommies really enjoy confinement period, but not me!!i dont know..maybe because it was my 1st time..maybe at that time i was still adapting having new routine, new person to look after, etc..I really dont have time to look after myself..;(

To start with, I spent my 44days confinement period at 3 places..18 days at MIL's (Batu Pahat)..8 days at my house (Batu Pahat) and the rest at my mom's house in Ipoh..see..being jump here and there during confinement was bad enough..why these 3 places??1stly, it was my decision to deliver baby and confine in Batu Pahat where husband is near..BUT..being me, i cant stay at 1 place for a long time..i got bored..i mean, i am the person yang tak boleh duduk diam..am not a homey type..i suka keluar..when suddenly i kena duduk setempat at unfamiliar house, i got so stressful..Note: MIL's house was unfamiliar because i lived in Putrajaya ever since i got married..i only came on some weekends for tea..i boleh kira dgn jari berapa kali je i naik tingkat 2 tu..and yes now i sudah jadi homey type..not because i like it, tapi terpaksa..hehe..practice makes perfect..bolehh??

Berpantang di rumah MIL okay..MIL sgt baik and rajin membantu..malah, she did almost everything to make me feel at home..she was super excited having new grandson after 10 years..cucu lelaki terakhir sudah 10thn..selepas tu, berderet cucu perempuan saja..makan semuanya MIL masak..ape je yg MIL masak, i makan tak banyak songeh..cuma, MIL msk mcm org tak berpantang..sedap-sedap..lalu mmg tak boleh kurus la..HAHA..ikan tenggiri msk berempah, masak lada hitam, sup..ada few types of fish lg i cant remember..hati lembu berempah..sayur sawi, carrot, tauhu..BEST OKAY..i dapat mak mertua yg TAK skema..*wink wink*

Berbengkung, ON and OFF..first three days mmg pakai betul sebab bidan yg pakaikan..panas..rimas..lepas tu MIL yg pakaikan..kadang2 after shower, nanti MIL akan panggil dari bawah tanya, mahu mami pakaikan bengkung ke?..nanti i turun dengan tersengih2, hari ni tak payah la ek ;)..MIL: HA, curi barut..but ok lah..tak marah pun!! Berurut- first three days and once after seminggu pantang..thats all..hanya 4 kali...Itu saja..NO bertangas, berpilis, bertungku..Bad isn't it??
macam ni la bengkung i pakai - photo: Mr Google


We slept at MIL's room every night..because hers is an air-conditioned room while room she prepared previously kipas sahaja..the 1st night there, she came and offer us to sleep in her room sbb kesian Eimaan panas..hehe..and of course i would jump on that offer kan..tahula orang berpantang ni panas woo..the best part, my MIL was very kind and thoughtful..setiap mlm bila Eimaan terjaga dia akan bangun sama tolong change diaper, tolong dodoikan..sama2 kami bertiga, MIL, Hubby and Me take turn dodoikan Eimaan..Siangnya, MIL yg byk membantu basuhkan baju, jemur baju, i cuma tolong lipat saja..Eimaan pun dia mandikan, siapkan, etc..

When Eimaan been suspected jaundice, she and my husband brought Eimaan to hospital so i can rest at home..after a week she saw me became wearier, she suggested for hubby to take me out pusing2 town..duduk dalam kereta aja..;) dapatla dating! hehe..after 2 weeks, she even let me went out to salon for HAIR REBONDING..HAHA...But yeah after 18 days, we both hubby and me decided to be independent and stay at our house which was 10mins from MIL's..at my house, i had to do everything on my own..it was my first time mandikan Eimaan on his 18days..lebih letih rupanya bila di rumah sendirian..after few days sudah tak tahan and called my mom bagi tahu yang i nak stay Ipoh pulak after Raya Puasa 2010 tu..sepatutnya i mmg tak akan balik Raya tu, ingatnya selepas habis pantang baru balik..tapi sebab pemikiran ni yg asyik berubah-ubah..

A day before raya, i kena bengkak susu/demam urat/bentan..luckily, ubat doctor tu agak power and kuasa Allah, the next day nya i sihat seperti sediakala..Lepas makan nasi himpit pagi raya tu, bersalam-salaman, off we went back to Ipoh..Eimaan first long journey..balik beraya di Ipoh makan nasi beriani ibu masak..yumm..and after few days, hubby balik ke BP tinggal kan Eimaan n me di Ipoh..MENANGIS ;( Again i buat everything on my own coz my mom's working..after 1 week juga tak tahan and called hubby utk bawa balik ke BP..MENGADA KAN..EII MENYAMPAH BETUL BILA INGAT PERANGAI BUROK NI!!

What a long 'essay' i wrote here..apapun, please dont scold me atas kejahilan i berpantang..i promise to myself, i akan berpantang terbaik punya for 2nd baby nanti..PEACE..;)


i ambil Set Bersalin Nona Roguy..tak abis pun..membazir je..


p.s: lupa nak cerita, i ingat i sudah terlepas..sekali i balik Ipoh, my stepdad lagi super-skema..hehe..kena sound dgn stepdad kenapa tak pakai stokin..kenapa tak pakai pilis..kenapa tak ikat rambut tinggi..and the list went on..he's so conventional i baru tahu..but in a good way lar, it was because he CARES..;)

No comments:

Post a Comment